FOOD: Dagen zonder vlees

12:47




Vasten...

Je kan er bijna niet meer omheen. Overal zie je reclame over 40 dagen zonder vlees. 40 dagen vasten voor het milieu zodat we op onze ecologische voetafdruk besparen. Hoeveel dagen je wilt mee doen, beslis je zelf. Als je ervoor kiest om slechts één dag in de week vegetarisch te eten, is dat dik oké. Kies je ervoor om voor de volle 40 dagen te gaan, is dat nog beter. Vorig jaar deed ik er al aan mee en wou ik voor de 40 dagen gaan. Ik deed niet enkel mee voor mijn ecologische voetafdruk, maar ook omdat ik nieuwe recepten wil leren kennen en maken. Eens iets anders dan de klassieke kost die ik thuis voorgeschoteld krijg (of zelf maak).

Helaas pindakaas is het vorig jaar niet altijd even vegetarisch gebleven. Ik was niet goed voorbereid en was tijdens de start nog op vakantie met het lief. Ik was het dus compleet vergeten en begon dan maar een paar dagen later. Naast die 'achterstand', was ik vaak ook moe na m'n werk 's avonds. Ik had écht geen zin om nog vegetarisch te gaan koken (mijn ouders weigerde om mee te doen, dus moest ik zelf maar mijn eten maken), dus ik schoof toch regelmatig aan voor een bordje met vlees. Da's immers zoveel makkelijker.

Daaruit heb ik echter geleerd dat het belangrijk is om je voor te bereiden. Ik heb me afgelopen week bezig gehouden met het opzoeken van, zowel snelle als uitgebreide, recepten en ben de komende twee dagen van plan om al wat recepten te maken zodat ik die in de diepvries kan steken. Voor als ik toch echt geen zin heb om nog te koken, want ja, ook dit jaar moet ik weer voor mezelf koken terwijl mijn ouders lekker vlees eten. Ik weet dus hoe groot de verleiding is.

Ook ga ik zoeken naar lekkere receptjes voor 's middags. Een slaatje met mozarella en tomaat, toast champignon, vegetarische wraps, ... You name it, I'll make it.

Enkele recepten

Ik weet overigens dat er op de website van Dagen Zonder Vlees ook 40 recepten staan, maar je moet er vaak veel voor in huis hebben en veel tijd voor maken. Dus ik zocht m'n eigen recepten op. Hieronder vind je een paar recepten die mij wel aanspraken en die ik zeker wil maken dit jaar.


Wat vind jij van het initiatief? Doe je mee?

You Might Also Like

0 reacties